Marakonin huolto- ja varaosapalvelu on laatunsa ansiosta jo käsite. Alan rautaisista ammattilaisista koostuva huoltopalvelu työskentelee Lahdessa. Marakonin valtuutetut huoltokumppanit varmistavat huolto- ja varaosapalveluiden toteutumisen ympäri Suomen.
“Lahdessa tarjoamme Rammerin vasaroille 24 tunnin huoltotakuun, eli tarvittaessa huollamme tuotteet kuntoon 24 tunnin sisällä asiakkaan yhteydenotosta”, kertoo Jyrki Hyyrönmäki, Marakonin Product Lifecycle Manager.
“Muistan tilanteen, kun Pohjois-Suomesta tarvittiin pikaista huoltoa yli 7000 kilon vasaralle. Sunnuntai-iltana rikkoontunut vasara oli meillä maanantaiaamuna. Saimme pikaisesti tarvittavat osat ja kuski oli tiistaina iltapäivällä vasaran kanssa matkalla takaisin pohjoiseen”, muistelee Hyyrönmäki.
Marakonin huoltopalvelu on palkittu Rammer Service Excellence -sertifikaatilla vuonna 2019. Näin ollen Rammer vasaroille voidaan tarjota normaalin yhden vuoden sijasta kolmen vuoden takuun, jonka säilyminen vaatii tuotteiden säännöllistä huoltamista.
“Vasaroiden huoltoväli on 800 työtuntia. Asiakas pystyy helposti seuraamaan tilannetta Ramdata-ohjelmiston avulla, joka myös ilmoittaa milloin on aika varata huolto”, Hyyrönmäki tarkentaa ja muistuttaa, että tuotteiden säännöllinen huoltaminen pidentää niiden elinikää.
Säännöllinen huolto varmistaa tehokkaan ja kustannustehokkaan työskentelyn, kun laitteet ovat kunnossa. Yksi tärkeistä päivittäisistä huoltotoimenpiteistä on hydraulivasaran terän rasvaus. Rammer-terärasvaa on saatavilla manuaali- ja automaattirasvareihin.
Luotettavat huoltokumppanit
Valtuutetut huoltokumppanit takaavat niin huollot kuin varaosien saannin ympäri Suomen. Huoltokumppanit saavat varaosat suoraan Marakonilta ja uudet kumppanit saavat kattavan koulutuksen tuotteiden huoltoon.
”Yhteistyössä Sandvikin kanssa olemme päässeet tarjoamaan uusille huoltokumppaneille kattavan koulutuspaketin, joka sisältää sekä teoriaa että käytännön harjoituksia”, Hyyrönmäki sanoo.
”Tuotteitamme on paljon käytössä ympäri Suomen ja on kaikille osapuolille helpompaa, että voimme tarjota Marakonin nopeaa huoltopalvelua mahdollisimman lähellä asiakkaita”, Hyyrönmäki kertoo huoltokumppaneiden merkityksestä.
Uusin huoltokumppani Joona Paukku Jyväskylän SRH Service Oy:lta on innoissaan loppuvuodesta 2021 startanneesta yhteistyöstä.
”Asiakkaamme olivat kyselleet vasaroiden huoltoa, joten selkeä tarve palvelulle oli jo olemassa. On hienoa tehdä yhteistyötä alansa johtavan tekijän kanssa. Marakonilta saamme tukea ja oppia, jonka avulla voimme kehittää omia palveluitamme. Vastavuoroisesti pystymme tarjoamaan myynnin tukea Marakonille”, Paukku kertoo.
Kumppanuus Marakonin kanssa on ollut SRH Servicelle luonnollinen tavoite, koska yritys haluaa tarjota asiakkailleen kattavan palvelupaketin ”kaikki yhdestä paikasta” -ajatuksella. Yhteistyö kehityshaluisen kumppanin kanssa koetaan mielekkääksi ja merkityksellisesti.